Artikel 19 december 2022

Vergroot letterkennis met superkrachtige letters leren

EdTech Lab - een hub van startups op de beursvloer van de NOT 2023

Superkrachtig letters leren: focus op vroeg, vloeiend en veel en vergroot zo letterkennis

De wetenschap heeft ons veel nieuwe inzichten gegeven over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. “Kinderen die in groep 1 en 2 oefenen met letters en klanken en die we al vroeg blootstellen aan een stimulerende leescultuur in de klas (en thuis), hebben een veel grotere kans op een gezonde leesontwikkeling en veel minder kans op leesproblematiek”, vertelt dr. Sebastián Aravena (Directeur Inhoud & Ontwikkeling bij RID Taal Rekenen).

Diverse studies bieden veel aanknopingspunten voor een goede manier om kinderen letterkennis bij te brengen en daarmee de leesvaardigheid een extra impuls te geven:

Start vroeg met het aanleren van de letters
Begin bij voorkeur al in groep 1/2 met het oefenen van klank-tekenkoppelingen, zodat een kind met een stevige basis aan het leesonderwijs begint. Wie letters met de bijbehorende klanken kent, kan stukjes van woorden herkennen en zelf klanken combineren om woorden te vormen.

Focus op lettervloeiendheid
De focus ligt vaak op letterkennis, maar vooral de lettervloeiendheid (geautomatiseerde letterkennis) zorgt voor vlot en uiteindelijk begrijpend lezen. Dit kun je op een leuke, effectieve manier trainen met serious games als ‘KlankKr8’. Dit is zeer geschikt voor kleuters die zich voorbereiden op het lezen, maar ook voor beginnende lezers en kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Stop met maar één letter per week aan te leren
Onderzoek laat zien, dat kinderen gebaat zijn bij een hoger tempo, vooral ook de zwakkere lezers. Met één letter per week duurt het maanden, voordat kinderen genoeg letterkennis hebben verworven om de ‘leescode’ echt te kunnen breken.

RID taal en rekenen  is aanwezig op de NOT. “Wij helpen met extra taal- en rekenkracht en kijken door de ogen van het kind en bundelen krachten met ouders, school en gemeente. Wij vertalen wetenschappelijke expertise naar effectieve ondersteuning en vernieuwing in de praktijk. Met ruim 280 gedreven RID’ers helpen wij kinderen en scholen door heel Nederland met onze expertise. Elke dag bouwen wij samen aan een krachtige taal- en rekenontwikkeling. Zo maken wij samen de weg vrij voor talent.”

Je vindt de stand van RID taal en rekenen in hal 1 met standnummer 01.B055.

Jij komt toch zeker ook naar de NOT? Registreer je hier voor gratis toegang.