Nieuw: EdTech College en EdTech Lab

Technologie & ICT zijn inmiddels fundamenten waarop het onderwijs steunt. Daarom zie je op de NOT 2023 voor het eerst het EdTech College en het EdTech Lab, waar je een volledige update krijgt over de digitale transformatie binnen het onderwijs.

Het EdTech College

Befaamde sprekers betreden het podium van het EdTech College en delen hun visies, kennis en ervaringen tijdens de NOT. Ondernemer/AI educator Jim Stolze is alle beursdagen aanwezig en praat het programma over digitale transformatie van het onderwijs aan elkaar.
Iedere beursdag staat er een ander specifiek, actueel thema centraal in het EdTech College.
Scroll naar onder voor het themaoverzicht en programma per dag in het EdTech College.

Het EdTech Lab

Een hub van startups op de beursvloer van de NOT 2023, die hun innovatieve producten en diensten laten zien! Je ontmoet er jonge, ambitieuze ondernemers met de rotsvaste overtuiging dat hún idee, product of dienst dé oplossing biedt voor een belangrijk onderwijsvraagstuk. ’s Middags pitchen de oprichters van deze startups in het EdTech College.

Welke nieuwe bedrijven zijn in het EdTech Lab aanwezig? Wellbased, ShowME, Booqio, JetLearn, VR learning lab, Imedu, Pluvo, Flowley, Edutrainers, Hihaho, Beenova, Anywyse, Mobility Era Game, TeachBudddy en BodyScratch.

Actuele thema’s in het EdTech College

Dinsdag 24 januari – Micro- en nano-learning 

Dankzij digitale leermiddelen is het tegenwoordig veel gemakkelijker om stap-voor-stap lesstof aan te bieden in overzichtelijke, hapklare brokken. In het hoger onderwijs en het bedrijfsleven is al langer sprake van een toename van micro- en nano-learning. Maar ook binnen het primair en voortgezet onderwijs wint deze vorm van leren snel terrein. Wat brengt dit leerlingen en leraren en wat vraagt het van leraren? SprekersAnica Schilperoord, Expert Games Changer Academy – Jenya Krul, Directeur FutureNL – Kristina Dervojeda, Senior Manager PwC.

Programma dinsdag 24 januari

Woensdag 25 januari – Immersive learning in virtual reality 

‘Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn.’ Je boodschap of verhaal wordt pas echt gehoord en onthouden als je je leerlingen iets kunt laten ervaren en de lesstof tot leven kunt laten komen. Virtual reality zorgt voor een geheel nieuwe vorm van ervaren. Nog cooler is immersive learning, een vorm van leren waarbij technieken uit augmented en virtual reality gecombineerd worden. Sprekers: Jolien Mouw, Universitair Docent Onderwijswetenschappen – Robin de Lange, Directeur VR Learning Lab.

Programma woensdag 25 januari

Donderdag 26 januari – Leven lang ontwikkelen  

Door de digitale transformatie komt er nu zoveel meer bij het leraarschap kijken dan vroeger. Veel leraren hebben het gevoel dat ze een soort schaap met vijf poten moeten zijn. Hoe blijf je je leerlingen net een stapje voor? Of hoeft dat helemaal niet en zijn er genoeg digitale leermiddelen, (online) lesmaterialen en uitlegfilmpjes van YouTube-juffen en meesters, waarmee leerlingen zelfstandig kunnen leren? Sprekers: Erik Scherder, Professor in Clinical Neuropsychology – Jan Visser, Cybersecurity- en privacy-professional – Alette Baardmans, Directeur Education Warehouse.

Programma donderdag 26 januari

Vrijdag 27 januari – AI-aangedreven adaptieve geletterdheid

Wat zijn de nieuwste inzichten rond artificial intelligence in het onderwijs? Voor welke vraagstukken kan AI een uitkomst zijn en zitten er ook risico’s aan? In het onlangs opgerichte Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) werken scholen, wetenschappers en bedrijven nauw samen aan intelligente digitale onderwijsinnovaties die gebruikmaken van AI. Aandachtspunten zijn het verantwoord pedagogisch-didactisch gebruik van intelligente leermiddelen in de school, het verbreden van AI-toepassingen in het onderwijs, het verantwoord delen van data en het operationaliseren van ethische uitgangspunten in goede praktijken. Allemaal vraagstukken die zeker ook de revue zullen passeren in het EdTech College op vrijdag. Sprekers: Jim Stolze, AI Educator – Laurens Vreekamp, prichter Future Journalism Today Academy, auteur The Art of AI.

Programma vrijdag 27 januari

Zaterdag 28 januari – Educatieve gamificatie 

Wat kunnen we leren van de games die onze leerlingen vrijwillig hele dagen (en soms nachten) spelen op hun device? Welk profijt kan het onderwijs hebben van spelomgevingen die met behulp van gameplay-mechanica zijn ontwikkeld? En hoe kunnen we zelf games (laten) ontwikkelen om lesstof aantrekkelijk te maken. Sprekers: Martijn Koops, Gamedidactiek – Anica Schilperoord, Expert Games Changer Academy – Jenya Krul, Directeur FutureNL – Richard van Tilborg, Founder CoVince.

Programma zaterdag 28 januari