NOT Innovatie Award 2023

Winnaars NOT Innovatie Awards 2023 zijn bekend!

Maar liefst 36 deelnemers stuurden een innovatie in en dongen mee naar de juryprijzen (per sector KO, PO, VO en SO) óf  publieksprijs van de NOT Innovatie Award 2023! In de Innovatietunnel in hal 2 zie je alle 36 slimme, waardevolle en verrassende ideeën bij elkaar.

Op de beursvloer van de NOT zijn dinsdag 24 januari 2023 de winnaars bekendgemaakt!

Na rijp beraad heeft de vakjury, bestaande uit de Leraren van het Jaar, de juryprijzen toegekend aan:

🏆 Sportibox van Sportdocent – voor de sector kinderopvang. Een verrijdbare sportmateriaalkist, gevuld met een heleboel sport- en spelmateriaal voor op het schoolplein of buiten bij de BSO. Kinderen kunnen hiermee zelfstandig activiteiten buiten op het plein organiseren.

🏆 VVN Minecraft Verkeerseducatie van Veilig Verkeer Nederland – voor zowel de sector primair onderwijs en speciaal onderwijs. Een innovatie op wereldschaal! Leerlingen zijn daadwerkelijk verkeersdeelnemer, maar dan in een virtuele, realistische 3D ‘wereld’.

🏆 Infento Pro Kits van Infento – voor het voortgezet onderwijs. Lego of Meccano, maar dan levensgroot! Met deze 100% modulaire onderdelen kunnen leerlingen levensgrote echte (elektrische) voertuigen en allerlei andere technische constructies bouwen.

En last but not least, de winnaar van de publieksprijs, met een ruime meerderheid aan stemmen:
🏆 De Denkmat van Kleine Grote Denkers. Een spel voor in de klas dat leerkrachten helpt om op een leuke, speelse, laagdrempelige én structurele manier met kinderen (groep 1 t/m 4) te filosoferen.

Wij feliciteren alle winnaars!

Sportibox

Door: Sportdocent

WINNAAR juryprijs sector kinderopvang

De Sportibox is een verrijdbare sportmateriaalkist, gevuld met een heleboel sport- en spelmateriaal voor op het schoolplein of buiten bij de BSO. In de Sportibox brons, zilver of goud zitten 24 tot 40 activiteitenkaarten, waarmee kinderen zelfstandig activiteiten buiten op het plein kunnen organiseren.

VVN Minecraft Verkeerseducatie

Door: Veilig Verkeer Nederland

WINNAAR juryprijs sector primair onderwijs en speciaal onderwijs

VVN Minecraft Verkeerseducatie is de nieuwste innovatie binnen de VVN Verkeersmethode. Een innovatie op wereldschaal voor het primair onderwijs! Leerlingen zijn daadwerkelijk verkeersdeelnemer, maar dan in een virtuele, realistische 3D ‘wereld’. De opdrachten sluiten aan op de leerdoelen van de VVN Verkeersmethode.

Infento Pro Kits

Door: Infento

WINNAAR juryprijs sector voortgezet onderwijs

Lego of Meccano, maar dan levensgroot! Infento heeft 100% modulaire onderdelen ontwikkeld waarmee leerlingen levensgrote echte (elektrische) voertuigen en allerlei andere technische constructies kunnen bouwen. Skateboard, ligfiets, waterraket, elektrische motorfiets, gamestoel of elektrische kart: echt alles is mogelijk!

De Denkmat

Door: De Kleine Grote Denkers

De Denkmat van Kleine Grote Denkers is een spel voor in de klas dat leerkrachten helpt om interactief en laagdrempelig met kinderen (gr. 1 t/m 4) te filosoferen. Het is onderdeel van de doorlopende leerlijn van Kleine Grote Denkers om leerkrachten in het basisonderwijs in staat te stellen om op een leuke, speelse, laagdrempelige én structurele manier met kinderen te filosoferen.

Quiboba Taalspel

Door: Quiboba

Met dit taalspel leren leerlingen spelenderwijs de vreemde talen van het 1e jaar op de middelbare school. Want een vreemde taal leren is nog niet zo eenvoudig met al die vreemde uitspraken, vele woorden en werkwoordvervoegingen. Met dit taalspel leren leerlingen dit eenvoudig én op een manier die bij hen past. De taalspellen zijn verkrijgbaar in het Frans, Duits, Engels en Spaans.

Rekenduo

Door: Rekenteam
Was genomineerd voor de juryprijs

Met én ook tegen elkaar rekengamen, samenwerken en interactief aan de slag. Rekenduo is een unieke rekengame die spelers vanaf de basis in het rekenen tot aan het havo niveau (incl.medisch rekenen) materiaal biedt op vier levels en op meer dan 100 onderwerpen. Alle verschillende soorten binnen het rekenen komen aan bod.

Rekensprint Online

Door: SchoolSupport Uitgeverij

Rekensprint Online biedt basisscholen de rekenremediëring om élke dag te kunnen automatiseren. Deze onlangs door NWO/NRO geselecteerde ‘kansrijke interventie’ helpt leerlingen met oefenprogramma’s vanaf de plek waar deze vastliep. RS Online doet dat met een uitgekiende opbouw, herhaling en rekenstrategie. Zo worden grote rekenachterstanden, begeleid (ook op afstand) en zelfstandig, ingelopen.

Rekenvlot

Door: SchoolSupport Uitgeverij

Rekenvlot is een oefenpakket voor het goed (power) én vlot (speed) beheersen van de basale rekenvaardigheden van laag 1 van het Rekenmuurtje. Een aanpak die het ‘onthouden’ faciliteert en het gespreid leren organiseert is de Leitner leersystematiek. Rekenvlot bevat power- en speedspellen per Rekenmuursteen die jonge kinderen zelfstandig spelen.

Skillsdojo

Door: NBD Biblion

Skillsdojo is hét platform voor de vaardigheden van de toekomst. Of je nu kinderen wil leren programmeren, apps of robots bouwen. Hier vind je alles wat je nodig hebt om leerlingen van vandaag klaar te stomen voor de skills van morgen. Skillsdojo biedt tientallen lesseries met stap voor stap video-instructies die passen binnen de vakken taal, rekenen en wereldoriëntatie. Het ontzorgt leerkrachten en maakt digitale vaardigheden heel toegankelijk.

Springloop

Door: Springlab

Springloop is de eerste en enige bewegend leren app voor het onderwijs. Bewegend leren wordt heel makkelijk met de kant-en-klare lessen : je zet de tablet aan, verspreidt de stations over de ruimte (binnen en/of buiten) en je bent klaar voor de start! Een unieke app die tabletonderwijs beweeglijk en leuk gemaakt!

Wij willen een EQfit Academy school worden!

Door: EQfit Academy

‘Wij willen een EQfit Academy’ school worden is een lesmethode om leerlingen en leerkrachten te helpen op het gebied van emotionele en fysieke ontwikkeling. In het onderwijs zijn er vaak kinderen maar ook leerkrachten die lange tijd tegen dezelfde problemen aanlopen. Door middel van het EQfit Academy schoolpakket wordt er op een andere manier gewerkt aan uitdagingen binnen de school.

Ziber

Door: Ziber BV
Was genomineerd voor de juryprijs

Met de Ziber apps is het voor het schoolteam heel eenvoudig om echt alle ouders betrokken te houden bij het onderwijs van hun kind. De ouder kiest in de app de eigen voorkeurstaal en alle informatie van school wordt automatisch vertaald naar de taal van de ouder. Zo houdt Ziber echt alle ouders betrokken bij school, zonder dat het school extra werk op levert.

MaXimaal

Door: MaXimaal BV

“Hallo, ik ben Maxim (8 jaar). Het oefenen van de tafels is saai! Daarom heb ik een spel bedacht om de keersommen en deelsommen te oefenen op een leuke manier: maXimaal.

maXimaal is een eenvoudig en superleuk spel met mooie kaarten – getekend door mijn tante 🙂 – geschikt voor kinderen die de tafels nog niet (goed) kennen of wel al kennen. Je wint maXimaal op basis van geluk waardoor iedereen kan winnen en wil meespelen.

Blink Lezen

Door: Blink

Blink Lezen is een fundamenteel andere manier van leesonderwijs. De methode is volledig ontwikkeld in co-creatie met honderden leraren, leerlingen en experts en gestoeld op de laatste wetenschappelijke inzichten. Blink gebruikt betekenisvolle thema’s die gekoppeld kunnen worden aan wereldoriëntatie zodat kinderen nóg meer achtergrondkennis en woordenschat opdoen. 

De Beweegpot

Door: Energize Games
Was genomineerd voor de juryprijs

In de verschillende varianten van De Beweegpot zitten tientallen kaartjes waarop verschillende beweegspellen staan. De Beweegpot ‘Energizers’ is bedoeld om de spanningsboog van kinderen te doorbreken en tussen de lessen door in te zetten, ‘Buitenspelen’ om op het schoolplein beweegspellen in groepen te doen en De Beweegpot ‘Samenspelen’ om met twee of meer spelers samen te spelen. 

De Denkmat

Door: De Kleine Grote Denkers

De Denkmat van Kleine Grote Denkers is een spel voor in de klas dat leerkrachten helpt om interactief en laagdrempelig met kinderen (gr. 1 t/m 4) te filosoferen. Het is onderdeel van de doorlopende leerlijn van Kleine Grote Denkers om leerkrachten in het basisonderwijs in staat te stellen om op een leuke, speelse, laagdrempelige én structurele manier met kinderen te filosoferen.

De Leerlijn Lezen en Schrijven

Door: De Schoolschrijver

De Leerlijn Lezen en Schrijven is een digitale methodiek (voor)lezen én schrijven, waarin kinderboekenschrijvers een hoofdrol spelen. De Leerlijn is een zorgvuldig opgebouwd lesprogramma voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs, met dagelijkse click&go-digibordlessen, aanvullende opdrachten en tips voor kinderen en leerkrachten om geïnspireerd met lezen en schrijven aan de slag te gaan.

Stem hier

DigLin+ Junior

Door: Boom Onderwijs

DigLin+ Nederlands is een online methode om Nederlands te leren, van 0 tot B1, speciaal voor anderstalige kinderen en volwassenen. In september verscheen de versie voor kinderen: DigLin+ Junior. Het leermateriaal bestaat áltijd uit tekst, audio en beeld: van klank-tekenkoppeling, naar woorden lezen, zinnen en teksten. Spelletjes dagen de leerlingen uit om het geleerde aanbod in te slijpen.

Dit is mijn school

Door: Stichting SOL

Dit spel heeft tot doel om een gesprek op gang te brengen over ‘Eigenaarschap van leren’. Leerlingen en leerkrachten die eigenaarschap ervaren, leren met meer motivatie. Bij eigenaarschap past ‘regie over eigen leren’, een belangrijke vaardigheid om te kunnen leren. Interessante vraag is, en daar nodigt het spel toe uit, hoe de school ‘Eigenaarschap van leren’ kan bevorderen. 

EVOS

Door: EVOS Leerlijn
Was genomineerd voor de juryprijs

EVOS Leerlijn volgt leerlingen in de leeftijd van 10 t/m 18 jaar in de persoonlijke ontwikkeling van de executieve functies en de sociale vaardigheden en ondersteunt bij het gebruik van leerstrategieën. EVOS geeft scholen, coaches, ouders en leerlingen inzicht in de ontwikkeling van de verschillende vaardigheden en biedt een volledig op maat gemaakt programma aan voor de verdere ontwikkeling hiervan.  

Fundament zonder Vakdocent

Door: Instruct Educatieve Uitgeverij

Fundament zonder Vakdocent is een oplossing voor het tekort aan informaticadocenten. Deze lesmethode zorgt ervoor dat het vak in het rooster kan blijven of (terug)komen. De inhoud van de bestaande lesmethode Fundament Informatica is verwerkt in honderden aansprekende uitlegvideo’s, gemaakt door ervaren vakdocenten. Hierdoor ontstaat ruimte voor een andersbevoegde docent voor de klas met affiniteit voor informatica. 

FuzeField interactieve beweegvloer

Door: FuzeField
Was genomineerd voor de juryprijs

Een interactieve beweegvloer voor op het plein die educatie, bewegen en gamen combineert waardoor er een heel nieuwe dimensie van bewegend leren ontstaat. De belangrijkste highlights: buiten bewegend leren in een actieve houding, zonder voorbereiding voor leerkrachten, direct te spelen door kinderen (en leerkrachten), adaptieve leermodules, directe feedback, korte taakgerichte games, simpele energieke bewegingen & meer. 

Het Routespel

Door: De Schrijfvriend

Het Routespel leert kinderen met succes de juiste schrijfrichting van cijfers en letters op een speelse manier ontdekken. Het spel sluit aan bij hun belevingswereld door de materialen die bij het spel gebruikt worden. Met dit spel ontstaan al vroeg sterke neurologische verbindingen in het geheugen over de correcte vormgeving van letters en cijfers: het startpunt voor succesvol handschriftonderwijs. 

ToetsPers

Door: ToetsPers

Docenten zijn nog steeds onnodig druk met het maken, opmaken en controleren van toetsen. Te veel docenten maken soortgelijke toetsen. De roep om dit efficiënter, beter en vooral makkelijker aan te pakken is overal hoorbaar. Juist om de hoge werkdruk wat te verlichten is het handig dat toetsmateriaal gedeeld wordt. En dat kan met ToetsPers.

Leerlingbespreking.nl

Door: Leerlingbespreking.nl

Leerlingbespreking.nl is een initiatief om de traditionele rapportvergadering en ouderavond te vernieuwen. Met behulp van een digitale tool krijgt de leerling aan de hand van feedback van de vakdocenten een ‘inkijkje’ in die eerder zo gesloten vergadering. Vervolgens stelt de leerling een actieplan op in de tool en bespreekt dat tijdens het driehoeksgesprek op de ouderavond met mentor en ouders.  

Leerlinq

Door: Leerlinq

Het aanmelden van nieuwe leerlingen kost veel tijd en is foutgevoelig. Leerlinq ontzorgt scholen met een digitaal aanmeldproces. De school stelt een online formulier samen, waarop ouders hun kinderen makkelijk en snel digitaal aanmelden. Door handige checks en tools krijgt de school een volledig en correct ingevuld formulier. 

Leesbaas

Door: Junior Einstein

LeesBaas gelooft dat leesvaardigheid en leesbegrip verbeterd kunnen worden door middel van een leuke spelvorm. Onze formule: kinderen lezen een boek dat ze leuk vinden + maken op LeesBaas de laagdrempelige quiz bij het boek + verdienen leespunten en een oorkonde = kinderen ontwikkelen leesmotivatie en leesplezier! 

Methode in topvorm met EF

Door: Opnij

Er zijn 11 vaardigheden die mede het succes van een leerling bepalen; 5 denkvaardigheden en 6 gedragsvaardigheden; de Executieve Functies (EF).  Opnij werkt al langer met de EF-methode. Nu helpen zij ook scholen om deze aanpak compleet te implementeren binnen de school, waardoor het binnen de school werken aan vaardigheden (EF) een onderdeel vormt van het lesgeven en mentoraat. 

Muziek Online in de Klas

Door: Muziekschool Amsterdam Noord

Muziekonlineindeklas is de nieuwe hybride muziekmethode gebaseerd op de nieuwe Music Morphing Method. Het hart van de methode bestaat uit online interactieve lesvideo’s. Juf Barbe, Maartje en Laureen gaan actief met de kinderen aan de slag zodat ze het gevoel krijgen dat de muziekjuf daadwerkelijk in de klas staat. 

Online Shaming

Door: TMI

Steeds vaker zijn jongeren slachtoffer van expose-kanalen op social media waar hun naaktfoto of ander beeldmateriaal circuleert. TMI voelt zich genoodzaakt hier aandacht aan te besteden. Dit doen ze in de vorm van een workshop Online Shaming. Het doel van deze workshop is het brengen van bewustwording van het eigen aandeel in Online Shaming en het verzorgen van het gesprek over de thematiek. 

Oo.nl

Door: Onderwijsmedia

Een platform voor scholing en ontwikkeling in het onderwijs, voor les- en leidinggevende tot ondersteunende professionals. Als onderwijsprofessional in het PO, VO en MBO de scholing vinden die bij je past is niet makkelijk. Onderwijsprofessionals kunnen op oo.nl simpel en snel zoeken, filteren, testjes doen en ter inspiratie blogs en artikelen lezen.

Opleiding docent van de toekomst

Door: TMI

Project Based Learning in een digitaal geletterd jasje geeft docenten handvatten die men nodig heeft om digitale geletterdheid bij hen op school waardevol in te zetten. Daarnaast beschikken docenten na deze training over de vaardigheid om zelf projecten te draaien en te maken en (her)kent men de 21e -eeuwse vaardigheden waaraan tijdens een project gewerkt wordt. 

Oti-Bot

Door: B-Bot.nl

Oti-Bot is een robot die is ontworpen voor het klaslokaal van de 21e eeuw. De vele verschillende functies en mogelijkheden van Oti kunnen door leerlingen worden gebruikt om te leren coderen en programmeren, maar Oti is er daarnaast ook ter ondersteuning bij alle andere vakken. Dit maakt Oti de perfecte robot om leerlingen vertrouwd te laten raken met het werken naast een ‘mensachtig apparaat’.

Oude meesters in de klas

Door: De Keenenburgt

Het was nog nooit zó makkelijk om het kunst- en cultuuraanbod op school permanent te vergroten! Acht schilderijen uit de basiscollectie van het Rijksmuseum worden afgedrukt op hoogwaardig plaatmateriaal en in de klas geplaatst. Elk lesjaar krijgt zijn eigen klassieker.

Proeftuin LOB Digitaal

Door: LesLab
Was genomineerd voor de juryprijs

Onze samenleving verandert snel. Jongeren staan steeds vroeger voor ingewikkelde keuzes: Wie ben ik? Wat wil ik? Waar liggen kansen? Onze nieuwe innovatieve software geeft leerlingen de eigen regie in hun studieloopbaan én biedt de docenten alle mogelijkheden om leerlingen hier actief in te ondersteunen.

Project Vol Vertrouwen

Door: Improvalley

In het Project Vol Vertrouwen wordt preventief gewerkt aan mentaal welbevinden. Aan de hand van de korte film ‘Waarom Woensdag’ voeren mentoren een projectdag of losse projectlessen uit met behulp van zes duidelijke lesbrieven met lesvideo’s en werkbladen. Zo leert de klas dat het voor hun welbevinden belangrijk is om plekken te vinden waar ze zichzelf veilig en gewaardeerd voelen en waar zij en anderen zich vol zelfvertrouwen kunnen uiten en ontwikkelen.

Prowise Touch Ten G2

Door: Prowise

Het Prowise Touchscreen Ten G2 is het allernieuwste digibord. Het scherm koppelt onderscheidende technische specificaties aan software die gecertificeerd is door dé wereldwijde autoriteit voor cyberveiligheid (BSI). Dankzij de drie energiemodussen bepaal jij zelf het stroomverbruik van je digibord en kun je honderden euro’s per jaar besparen.

De NOT Innovatie Award is een initiatief van Jaarbeurs en bedoeld om innovaties te stimuleren en een brede bekendheid te geven binnen de onderwijs- en kinderopvangsector. Er zijn twee awards: één toegekend door een onafhankelijke vakjury, de andere award is een publieksprijs.

Stem op jouw favoriete innovatie