26 april 2021

‘ABN Amro stal mijn concept voor mobiele escaperoom’

Ondernemer Steven Duinhouwer uit op genoegdoening

Steven Duinhouwer is alsnog een juridische procedure tegen ABN Amro begonnen. De ondernemer eist genoegdoening voor het kopiëren van zijn concept om een mobiele escaperoom in te zetten als wervingscampagne. Met dit project, Unigma gedoopt, wist ABN Amro een paar jaar terug veel aandacht te trekken. De bank claimt zelf al met het idee bezig te zijn geweest in de periode dat Duinhouwer zijn presentaties gaf.

Duinhouwer, oprichter van wervingsbureaus Technisch Nederland en Commercieel Nederland, bedacht in 2015 de sollicitatie-escaperoom voor Phoenix Software, een it-bedrijf uit Enschede. Sollicitanten moesten ontsnappen uit een kamer door samen opdrachten uit te voeren. Middels die opdrachten kregen de personeelswervers inzicht in hoe stressbestendig, analytisch en sociaal vaardig de deelnemers waren.  

Het concept sloeg aan en Duinhouwer ontwikkelde een mobiele variant. Die presenteerde hij in 2016 tijdens de HR-hackathon in Amsterdam. ABN Amro toonde interesse en na een aantal gesprekken verzorgde Duinhouwer een presentatie op het hoofdkantoor in Amsterdam. Nadat hij die presentatie ook nog eens op verzoek naar de manager on boarding personeel bij de bank stuurde, bleef het stil.

Wat schetste zijn verbazing toen hij het idee als inzending van ABN Amro onder de naam Unigma tegenkwam bij de Werf& Awards van 2017, een prijzenfestival voor arbeidsmarktcommunicatie van het vakblad Werf&. ‘Mijn idee dus. Maar dan ‘onrechtmatig gebruikt’, door ABN Amro. Als kleine mkb’er voel je je dan behoorlijk machteloos.’ Duinhouwer maakte bezwaar bij de bank. Een jaar lang hoopte hij een reactie van ABN Amro te krijgen op zijn claim, maar die bleef uit. ‘Ik kaartte het ook aan bij de chief information officer die ik goed ken. Van hem kreeg ik het advies om contact op te nemen met de juridische afdeling. Dat is dan een bank die zegt op te komen voor ondernemers.’

Lees het volledige artikel op computable.nl