JURY NOT INNOVATIE AWARD 2021

Lucelle Comvalius

Als docente geschiedenis- en maatschappijkunde ben ik verbonden aan een brede school voor voortgezet onderwijs op de Veluwe. Naast mijn lesgevende taak, ben ik werkzaam als redacteur bij Leraar 24, werk ik met een subsidie van het LOF aan mijn examenapp Examenspel en geef ik workshops als lid van de Onderwijzer. In het jaar 2019 mocht ik mezelf ‘Leraar van het Jaar’ van het voortgezet onderwijs noemen.
Een lessenreeks is voor mij persoonlijk vooral geslaagd als daarin de combinatie van gamification, beloningen en pgo’s volledig in balans is. Deze combinatie maakt leren voor mijn type leerling uitdagend en leuk, leren hoeft immers geen straf te zijn. Liever niet zelfs…

Als jurylid ga ik er dus vooral op letten hoe de inzending de intrinsieke motivatie van de leerling stimuleert. Omdat veel leerlingen visueel ingesteld zijn, zal ik ook letten op de fysieke aantrekkingskracht van de inzending. Tenslotte vind ik het belangrijk dat de inzending een originele oplossing is voor een veelvoorkomend probleem in de onderwijspraktijk en om die reden ook in verschillende onderwijsculturen- en structuren implementeerbaar is.

Chantal Goedertier

In 2019 ben ik verkozen tot ‘Leraar van het Jaar’ voor het speciaal onderwijs. In mijn vrije tijd maak ik bonbons en doe aan hardlopen, in het dagelijks leven geef ik biologie op het Mundus College in Amsterdam. Daarbuiten houd ik me bezig met de verbinding tussen Speciaal Onderwijs en Regulier Onderwijs en met Passend Onderwijs binnen het Regulier Onderwijs. Nieuwe innovaties om leerlingen en/of docenten ondersteunen is een initiatief dat ik zeer waardevol vind. Ik ben als jurylid dan ook heel nieuwsgierig naar al die nieuwe innovaties.

Als jurylid ga ik letten op het volgende:

  • Is het gericht op de voorgestelde doelgroep?
  • Hoe staat het met de eenvoud en efficiëntie? Ofwel: is het gebruiksvriendelijk?
  • De lay-out/vormgeving: valt het product op als het tussen de andere producten staat?
  • Is het een totaal nieuw product, een ondersteunend product of een aanvulling op iets anders?
  • De gebruiksduur
  • De kostprijs

Anouk Huijs

Ik ben Anouk Huijs, leerkracht van het jaar 2019 in de sector primair onderwijs. Momenteel ben ik als leerkracht en teamleider werkzaam binnen scholenstichting Kerobei. Vier jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de Academische Lerarenopleiding. Hierna ben ik mijn werk als leerkracht gaan combineren met de master onderwijskunde. Ik heb tijdens beide studies ervaren dat het een meerwaarde heeft om de wetenschap te betrekken bij onderwijsinnovaties en veranderingen.

Als jurylid vind ik het daarom interessant om te zien óf en hoe de wetenschap is betrokken in een concept. Als leerkracht ben ik daarnaast in mijn eigen praktijk vaak op zoek naar alternatieve manieren voor kennisoverdracht. Ik hoop geïnspireerd en geraakt te worden door voor mij nog onbekende initiatieven op dit gebied.

Andrew Niemeijer

De crisis waar wij op dit moment met z’n allen in zitten heeft bewezen wat voor een enorme slag het onderwijs kan en wil maken als het gaat om onderwijsinnovaties. Iedereen heeft het recht op het beste onderwijs, ook op afstand. Als oud-Leraar van het Jaar en voorzitter van deze verkiezing, zet ik me hier met hart en ziel voor in.

Het is een eer en een genoegen om juryvoorzitter te mogen zijn van de Innovatie Award 2021 op de NOT. Als leraar Engels op een middelbare school sta ik met beide benen in de onderwijspraktijk. Om mij heen zie ik bevlogen collega’s, vol passie en expertise, die constant op zoek zijn naar manieren om hun leerlingen het beste te bedienen. Onderwijsinnovaties kunnen hierbij een vitale steun of duwtje in de rug zijn.

Er leeft een enorme hoeveelheid denkkracht en energie in en rondom het onderwijs: de Innovatie Award kan daarin een mooie rol vervullen. Schroom niet en meld je innovatie aan, ik kijk ernaar uit om ze met mijn collega-leraren te bewonderen en te beoordelen!

Dirk Megens

Sinds 2010 geef ik rekenen en economische vakken op het ROC Nijmegen. In de 10 jaar die ik nu voor de klas sta, heb ik al veel studenten mogen lesgeven. Toen één van hen in 2013 vroeg om mijn uitleg op te nemen op video, heb ik op school een camera geleend en ben ik aan de slag gegaan. Hierbij is ‘Meneer Megens’ online geboren. Naast docent ben ik dus ook YouTuber en bereik ik meer dan 2 miljoen kijkers via mijn kanaal met uitleg over rekenen. Daarnaast ben ik in 2019 verkozen tot ‘Leraar van het Jaar’ voor het mbo.

Als jurylid ga ik me vooral focussen op de praktische kant van de innovatie: houdt deze bijvoorbeeld rekening met de verschillende leerstijlen die de leerlingen hebben?